Siirry suoraan sisältöön

Konsten med universitet / Yliopistona Olemisen Taide / The Art of Being University 23.10. – 11.11.2018, Vartiovuori 20700 Turku

Yliopistona Olemisen Taide

Åbo Akademin Säätiö SR  Vartiovuori, 20700 Turku

Vesisäiliö,  24.10. – 11.11. 2018

Se nedan för svensk text / Scroll down for English version

Taidemaalari ja graafikko, kuvataiteen tohtori Jan Kenneth Weckman avaa pigmenttivedoksia esittelevän näyttelyn osana AmosLAB-toimintaa (www.amoslab.fi). AmosLAB tuottaa osana Åbo Akademin 100-vuotisjuhla-ohjelmaa seminaarin sekä näyttelyluettelon ruotsiksi kolmen kirjoittajan tekstein:  seminaarin johtaja, Åbo Akademin Amos Anderson-professori Bengt Kristensson Uggla, aate- ja oppihistorian dosentti, tohtori Thomas Karlsohn, Uppsalan yliopisto sekä Jan Kenneth Weckman. Seminaari keskittyy yliopiston historiaa ja tulevaisuutta koskevaan ja kutsuvieraille suunnattuun tilaisuuteen 23.10.2018. Seminaarissa  kuvataiteilijat, kuvataiteen tohtori Jan-Erik Andersson ja professori Shawn Decker The School of the Art Institute of Chicago, esittävät performanssin.

Yliopistona Olemisen Taide lähtee liikkeelle ajatuksesta taiteesta diagrammina, eräänä kuvan lajina, jossa kohtaavat niin kartan kaltaiset tilalliset erottelut kuin symboliset muodot, teksti ja perinteiset kuvalliset aiheet. Näyttelyn teokset koostuvat myös aiheeseen sopivien aiempien tuotantojen teoksista vuosilta 2010 – 2018, joista enemmistö ovat syntyneet viimeisen kahden vuoden aikana. Projektiin, aluksi Diagram as Art-nimisenä, kerättiin myös suppeammin diagrammin tai kaava-kuvan alle kuuluvia tutkimusta ja teoreettista pohdintaa esitteleviä aiheita, joita löytyy  osana  taiteen tohtorin kirjallista opinnäytettä: Seitsemän maalauksen katsominen/Maalaus maailman osana, LIKE ja Kuvataideakatemia 2005. Nämä diagrammit, joilla on täsmällisempi soveltamisalue etenkin semiotiikassa, jätettiin viime vaiheessa näyttelyn ulkopuolelle tarkoituksena saada täydentävän työskentelyn jälkeen oma esittelytilaisuutensa.

Pigmenttivedosten aiheina ovat yliopiston ajatus taiteellisena hahmona ja leikkinä, tutkimisen seikkailu ja tietämisen ehtojen visualisointi. Teokset ovat sekä uusia että poimintoja näyttelyistä, missä sana ja kuva käyvät kisaa toistensa kanssa, myös tieteellisten diagrammien muodossa ((jotka siirrettiin syrjään yleisempien tutkimista ja tietämisen ehtoa koskevien teemojen hyväksi). Erityinen aihe on kuvitella yliopisto taiteellisena ajatuksena, uhkakuvina ja historiallisena ihanteena, palimpsesteina,johon sisältöjä ja tavoitteita kirjoitetaan yhä uudelleen yliopiston 1000-vuotta vanhaan pergamenttiin. Pergamentin alkuperäinen teksti on jo pyyhitty pois uusien tekstien tieltä. Jotain voi ehkä tarkasti katsoen nähdä edellisestä kerroksesta, vaikka se on yritetty poistaa näkyvistä.

Näyttelyn tavoitteena on toimia kimmokkeena ja inspiraationa keskustelusta yliopistosta laajimmassa mahdollisessa mielessä. Taiteelle ja tutkimukselle yhteistä ovat luomisen hidas, pitkäjännitteinen työ yhdessä oivallusten ja etsimisen kera, jota leimaa niin euforia kuin keskittyminen ja hiljentyminen teemojen ja materiaalien ääreen.   Yleisölle esitellään yksi versio taiteellisesta tutkimuksesta nykytaiteen muotona ja teemana dialogi taiteen ja tieteen välillä. Viime vuosien pigmenttivedokset näyttävät nyt löytäneen aihe-maailman, johon yliopiston ajatteleminenkin sopii.

Näyttely seminaareineen on osa Åbo Akademin 100-vuotisjuhlaohjelmaa ja toteutuu Åbo Akademin säätiön tukemana sekä, AmosLAB-projektin puitteissa: Kone-säätiön ja taiteilijan saaman tuella:  kiitos myös Svenska kulturfonden ja William Thurings stiftelse.

PÅ SVENSKA:

Konsten med Universitet

Stiftelsen Åbo Akademi, Vårdberget, 20700 Åbo

Vattenlagret, 24.10. – 11.11. 2018

Konstnärens presentation på svenska 7.11. klo 13

Målare och grafiker, doktor i bildkonst, Jan Kenneth Weckman öppnar en utställning av en serie pigmenttryck inom ramen för sin verksamhet i AmosLAB (www.amoslab.fi).   I samband med utställningens öppnande producerar AmosLAB ett seminarium och utställningskatalog med texter av seminariets ledare, Amos Anderson professor i filosofi, kultur och företagsledning vid Åbo Akademi, Thomas Karlsohn, docent i lärdomshistoria vid Uppsala Universitet samt Jan Kenneth Weckman. Seminariet fokuserar på universitetets historia och framtid och därvid utför bildkonstnär och doktor i bildkonst Jan-Erik Andersson samt professor Shawn Decker, The School of the Art Institute of Chicago, en performance. 

 Konsten med Universitet utgår från tanken om konsten som ett diagram, en slags bild där både rumsliga skillnader som i en kart möter symboliska former, såsom text, tillsammans med traditionella bildmotiv. Utställningsverken består av av tidigare produktion under åren 2010-2018 med de två sista årens resultat som majoritet. Projektet, i början under rubriken Diagram as Art, samlade också snävare taget specifika diagram och schematiska bilder med motiv inom forskning och teori, även de som ingår i doktorsexamensarbetet: Seitsemän maalauksen katsominen / Maalaus maailman osana, LIKE, Bildkonstakademin 2005. Dessa diagram vars särskilda tillämpningsområde är beläget inom semiotiken, lämnades i sista skedet åt sidan med planen att ge diagrammen en egen presentation efter kompletterande arbete.

Teman i pigmenttrycken visar tanken om universitetet som en konstnärlig form, som lek, forskningens äventyr och visualiseringar av kunskapens villkor.  Verken är både nya  samt plock från utställningar där ord och bild tar mått av varandra, även i form av vetenskapliga diagram (som alltså ställdes åt sidan till förmån för mera allmänna tema om forskandet och kunskapens villkor) . Ett särskilt motiv är att tänka universitetet som konst, som hotbilder och historiska ideal, och som palimpsester, på vilka berättelser och mål skrivs ånyo ständigt på det 1000 år gamla pergamentet. Således har pergamentets ursprungliga text redan försvunnit för länge sedan, ersatta av nya. Något kanske kan synas av det tidigare skiktet, ifall man granskar noggrant och trots försöken att göra den osynlig.

Meningen med utställningen är att fungera som språngbräde och inspiration till reflektioner om universitetet i dess allra vidaste bemärkelse. Det gemensamma för konsten och forskandet är det långsiktiga men långsamma arbetet med både upptäckter och sökande präglat av såväl eufori som koncentration och tystnaden inför material och motiv. Betraktarna presenteras samtidigt en version av den konstnärliga forskningen som en form av samtidskonst med innehåll såsom dialogen mellan konst och vetenskap. De senaste årens grafik förefaller nu ha hittat ett större motiv, där tanken om universitetet får sin plats.

Utställning, seminariet och katalogen bildar en del av Åbo Akademin 100-års jubileum med stöd av Stiftelsen för Åbo Akademi, samt inom ramen för AmosLAB projektet av Kone-stiftelsen och stöd till konstären: tack även Svenska Kulturfonden samt William Thurings stiftelse.

IN ENGLISH:

The Art of Being University
Exhibition in the Old Water Reservoir on the Vartiovuori hill in Turku
24 October–11 November 2018
Open Wed-Fri 2 pm-6 pm, Sat-Sun Noon-6 pm
Free entrance

Painter and graphic artist, Doctor of fine art, Jan Kenneth Weckman, opens an exhibition on a series of pigment prints as part of his work within AmosLAB (www.amoslab.fi). In connection to the opening AmosLAB produces a seminar on the history och future of the university together with a catalogue written by Amos Anderson professor in philosophy, culture and management, Bengt Kristensson Uggla, Thomas Karlsohn, Senior Lecturer at the Department of History of Science and Idea at Uppsala University, and artist Jan Kenneth Weckman DFA, as part of the 100-year jubilee program of Åbo Akademi University. Artist Jan-Erik Andersson DFA together with Professor Shawn Decker, The School of the Art Institute of Chicago, present a performance at the seminar. 

The Art of Being University takes the notion of diagram as its starting point, a kind of an image where spatial differences meet symbolic form, like texts and evolve together with more traditional pictorial subjects. The exhibition show earlier work from 2010 to 2018 favoring result of the last two years. The project got on its way titled Diagram as Art and consisted also of specific diagram of a more narrow character, schemes and images within research and theory, also those that came with the doctoral thesis in Finnish, Seitsemän maalauksen katsominen/Maalaus maailman osana, LIKE and The Academy of Fine Art, 2005. These specific diagrams were in the last stage of planning left aside with the goal to give diagrams a presentation of their own after added work. 

The themes of the prints consider the university as (and in) an art format,  a play, an adventure of research and visualisation of metaphors for conditions of knowledge. Both new and older works picked out of earlier exhibitions, where word and image compete against each other.  A particular motif  regards the university confronting future threats or reflect historical ideals, specifically with the help of the notion of palimpsest.  Narratives are over- and re-written again and again during a period of  1000 years. This amounts to the original writing having vanished a long time ago, replaced by new ones. Something, though, might be visible of the layers underneath, if inspected thoroughly in spite the efforts to make them invisible.

The purpose of the exhibition is to offer a springboard and inspiration for reflections on the university in the widest sense. Art and research share the slow work spanning over a long time with discoveries as well as research, raising both euphoria and silent resilience concerning its materials and motives. The spectators are presented with a version of artistic research as a form of contemporary art with contents such as interaction between art and science. The prints of the last years seem to have found links with a vast field of themes where the being of a university fit in.

The exhibition together with the seminar is included in the 100-year jubilee program of Åbo Akademi University, made possible with support from and co-operation with the Åbo Akademi University Foundation. Within the context of AmosLAB the project is supported by Kone Foundation, the artist having received funding from the Swedish Cultural Foundation and the William Thuring Foundation.